Zending/evangelisatie

Sorteer op datum (aflopend)
Lente in de kerk
Lente in de kerk

Als lente vooral wordt geassocieerd met groei, vreugde, kleur en nieuw leven, en winter met grauw, doods en somber, welk woord past dan het best bij de kerk? Tonen de krimp, de vergrijzing en de kerksluiting niet pijnlijk aan dat het laatste woord het best van toepassing is? Nee, zegt René van Loon. Het is waar dat dit op sommige plaatsen de realiteit is, maar op andere plaatsen groeit en bruist de kerk. In het kader van zijn studieverlof ging René op reis langs verschillende kerken in Nederland die zich in de lentefase bevinden. Drie grote groepen worden hierin onderscheiden: oude kerken die weer opbloeien, nieuwe pioniersplekken en migrantenkerken. Daarnaast maakt hij nog een uitstap naar Engeland, dat hij omschrijft als Europees trendsetter voor missionair werk, en wordt een hoofdstuk gewijd aan de visie van Tim Keller zoals beschreven in zijn boek Centrum Kerk. Lente in de kerk is geen handleiding voor gemeentegroei, maar zoals de ondertitel zegt een impressie van nieuwe en hoopvolle bewegingen. Met vlotte pen gidst de auteur ons mee langs gemeenten van allerlei strekkingen, al bevindt de meerderheid zich wel binnen de gereformeerde of protestantse gezindte. Ik was aangenaam verrast van de grote diversiteit die werd beschreven. Lang niet alle kerken uit deze groeperingen blijken zo hoogliturgisch te zijn als ik had gedacht. Het boek is duidelijk geschreven vanuit de Nederlandse context, waarbij er soms (maar gelukkig niet al te vaak) van wordt uitgegaan dat de lezer op de hoogte is van bepaalde termen en gewoontes uit de protestantse kerk. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dit boek niets te zeggen heeft aan de Vlaamse lezer. Als ik even twee punten aanhaal die er voor mezelf zijn uitgesprongen, namelijk de nood aan samenwerking tussen nabijgelegen kerken en het oog hebben voor de vele migranten die er de laatste jaren zijn bijgekomen, dan zie ik dat dit ook hier bij ons zaken zijn waar door verschillende kerken en organisaties de laatste jaren meer aandacht aan wordt besteed. Ja, er is vergrijzing. Ja, er zijn kerken die de deuren sluiten. Maar zoals we lezen in de Bijbel dat God in verschillende hopeloze situaties nieuwe perspectieven geeft, zo getuigt dit boek dat ook in deze tijd God nog steeds aan het werk is!

editor

Door Jona Govaert , 08/07/2020