Geloofsopbouw

Sorteer op datum (oplopend)
Gaan voor God
Gaan voor God

Doe alles zonder morren en tegenspreken, opdat u zuiver en smetteloos bent, onberispelijke kinderen van God te midden van een verdorven en ontaarde generatie, waartussen u schittert als sterren aan de hemel. – Filippenzen 2:14-15 Maakt het wat uit als je Jezus volgt, of niet? Is er meer verschil tussen een niet-christen en een christen dan dat de een zich op zondagmorgen nog eens lekker omdraait in bed, terwijl de ander naar de kerk gaat? Het antwoord van René van Loon is: ja! Dit boek is geschreven voor allen die een verlangen hebben om een ambassadeur van Gods Koninkrijk te zijn. Niet als handleiding, dat stap voor stap ‘de juiste manier van leven’ beschrijft, maar als inspiratie voor wie serieus met Jezus op weg wil gaan. De opbouw van het boek is vrij logisch: eerst gaat het in drie hoofdstukken over het wat en waarom van gaan voor God. De volgende twee hoofdstukken gaan dan meer over het ‘hoe’. Daarna volgen vijf hoofdstukken die elk een thema wat dieper behandelen (omgaan met geld, tijd, milieu, seksualiteit en dood), en nog een korte afsluiter. Met verhelderende metaforen en concrete voorbeelden weet de auteur zijn boodschap helder over te brengen. Dat dit komt vanuit ervaring proef je bijvoorbeeld wanneer het hoofdstuk over milieu wordt ingeleid met een verhaal om duidelijk te maken waarom dit thema niet mag worden overgeslagen. Op een bijzondere wijze weet René van Loon de lezer te boeien. Zijn schrijfstijl is eenvoudig, maar de inhoud diepgaand, mooi gebalanceerd en toch radicaal. Ik weet niet of die gewoonte nog steeds bestaat, maar toen ik gedoopt werd kreeg ik van de kerk een boek cadeau. Als dat nog steeds zo is, dan kan ik dit boek hiervoor van harte aanbevelen. Als het niet meer gebeurt, dan pleit ik voor herinvoer hiervan. Maar ook voor wie al langer christen is, kan dit boek een inspiratiebron zijn om met hernieuwde passie voor Jezus door het leven te gaan.

editor

Door Jona Govaert Online 280 dagen geleden

Diamanten In Het Stof
Een kostbaar dagboek

Joni Eareckson Tada (*1949) raakt op zeventienjarige leeftijd na een duik in ondiep water tot haar nek verlamd. Al snel blijkt dat de sportieve, levenslustige tiener de rest van haar aardse leven in een rolstoel zal moeten doorbrengen. Het revalidatieproces is lang, pijnlijk en moeizaam, zowel fysiek als mentaal. Maar gaandeweg put Joni kracht uit haar geloof en ontwikkelt zij zich tot een veelzijdige, gelovige vrouw die Gods plan met haar leven aanvaardt. Ik heb bewondering voor haar schilderkunst, haar schrijftalent en geniet van haar persoonlijke en bemoedigende boodschappen op bijvoorbeeld Facebook en YouTube. Blij verrast was ik toen ik vorig jaar las dat haar dagboek ‘Parels onder het stof’ uit 2003 opnieuw is uitgegeven onder de titel ‘Diamanten in het stof’. In haar inleiding schrijft Joni: ‘Het boek dat je in handen hebt, is een schatkist vol diamanten die ik door de jaren heen verzameld heb. Ik heb mijn favoriete juwelen zorgvuldig uitgezocht, de stenen die ik vaak tegen het licht heb gehouden, die ik vaak ter hand neem om hun schoonheid te bewonderen, diamanten die mijn geloof rijker en mijn hoop sterker hebben gemaakt. Maar dat is geen speciaal voorrecht van mij. Kijk maar naar beneden. Het pad glinstert. Ook in het stof van jouw weg heeft God diamanten gelegd!’ Voor elke dag van het jaar is er op één bladzijde een meditatie over een Bijbelvers, een gedachte om bij stil te staan en een kort gebed. Openhartig schrijft Joni over haar persoonlijk leven en haar relatie met de Heer. Allerlei dagelijkse en dus zeer herkenbare onderwerpen komen aan de orde. Met veel wijsheid, inzicht en vanuit verrassende invalshoeken weet ze haar lezers te bemoedigen, op te bouwen en hen te wijzen op de Here Jezus. Hij is ‘de schat die je zoekt, de kostbare steen die je moet opgraven’ (6 augustus). Achterin het boek is een index van de gebruikte Bijbelteksten opgenomen met vermelding van de titel en de datum van de meditatie. Heel praktisch als je achteraf nog eens iets wilt nalezen.

editor

Door Niesje Stelwagen Online 85 dagen geleden