Sorteer op datum (aflopend)
Gaan voor God
Gaan voor God

Doe alles zonder morren en tegenspreken, opdat u zuiver en smetteloos bent, onberispelijke kinderen van God te midden van een verdorven en ontaarde generatie, waartussen u schittert als sterren aan de hemel. – Filippenzen 2:14-15 Maakt het wat uit als je Jezus volgt, of niet? Is er meer verschil tussen een niet-christen en een christen dan dat de een zich op zondagmorgen nog eens lekker omdraait in bed, terwijl de ander naar de kerk gaat? Het antwoord van René van Loon is: ja! Dit boek is geschreven voor allen die een verlangen hebben om een ambassadeur van Gods Koninkrijk te zijn. Niet als handleiding, dat stap voor stap ‘de juiste manier van leven’ beschrijft, maar als inspiratie voor wie serieus met Jezus op weg wil gaan. De opbouw van het boek is vrij logisch: eerst gaat het in drie hoofdstukken over het wat en waarom van gaan voor God. De volgende twee hoofdstukken gaan dan meer over het ‘hoe’. Daarna volgen vijf hoofdstukken die elk een thema wat dieper behandelen (omgaan met geld, tijd, milieu, seksualiteit en dood), en nog een korte afsluiter. Met verhelderende metaforen en concrete voorbeelden weet de auteur zijn boodschap helder over te brengen. Dat dit komt vanuit ervaring proef je bijvoorbeeld wanneer het hoofdstuk over milieu wordt ingeleid met een verhaal om duidelijk te maken waarom dit thema niet mag worden overgeslagen. Op een bijzondere wijze weet René van Loon de lezer te boeien. Zijn schrijfstijl is eenvoudig, maar de inhoud diepgaand, mooi gebalanceerd en toch radicaal. Ik weet niet of die gewoonte nog steeds bestaat, maar toen ik gedoopt werd kreeg ik van de kerk een boek cadeau. Als dat nog steeds zo is, dan kan ik dit boek hiervoor van harte aanbevelen. Als het niet meer gebeurt, dan pleit ik voor herinvoer hiervan. Maar ook voor wie al langer christen is, kan dit boek een inspiratiebron zijn om met hernieuwde passie voor Jezus door het leven te gaan.

editor

Door Jona Govaert Online 35 dagen geleden

De onwillige profeet
De onwillige profeet

De geschiedenis van Jona is een van de bekendste verhalen uit de Bijbel. Het is misschien ook wel de minst begrepen geschiedenis. Veel mensen, ook niet-gelovigen, kennen het verhaal: een opstandige profeet die een opdracht van God trotseert en wordt opgeslokt door een vis. Maar er gebeurt meer! Het verhaal gaat verder in een tweede deel met een opmerkelijk open einde. Jona – zijn naam betekent ‘duif’ – was de zoon van Amittai en kwam uit Gat-Hachefer, een plaats in Galilea, niet ver van Nazareth. Veel weten we niet over hem. Hij wordt ook genoemd in 2 Koningen 14:25, waardoor we weten dat hij een profeet was tijdens de regering van Jerobeam II (787-747 v.C.). Het is niet bekend wie het Bijbelboek Jona heeft geschreven. De profeet zelf of iemand aan wie hij zijn hele verhaal heeft verteld? De rode draad in dit kleine boekje is dat God de wereld liefheeft, niet alleen Zijn uitverkoren volk, maar ook de heidenen. Als zij zich bekeren van hun boze werken, schenkt Hij hun vergeving. Verder toont God Zijn almacht aan Jona. Hij beschikte een grote vis 1:17, een wonderboom 4:6, een worm 4:7 en een gloeiende oostenwind 4:8. In ‘De onwillige profeet’ laat Tim Keller zien hoe, als we de barmhartigheid van God werkelijk zouden begrijpen, die ons altijd ergens heen zal sturen waar we liever niet zouden komen, naar mensen waar we liever niets mee te maken zouden hebben, en uiteindelijk naar de diepste beweegredenen van God. In een tijd van groeiende verdeeldheid laat dit boek ons Gods liefde voor de mensen zien. Het leert ons als christenen om te luisteren naar Gods roeping, zelfs als die ons naar ongemakkelijke plaatsen brengt. Dit boek is gebaseerd op een drietal series preken van Tim Keller over het Bijbelboek Jona. Na een interessante inleiding volgen negen hoofdstukken die de schrijver de introductie noemt. Je kunt ze ook Bijbelstudies noemen. De schrijver laat drie lagen zien: Jona en Gods Woord, Jona en Gods wereld en Jona en Gods genade. In de daaropvolgende drie hoofdstukken werkt de schrijver deze thema’s verder uit en past ze toe op ons, christenen in deze tijd. De onderwerpen zijn dan: Hoe verhouden wij ons tot Gods Woord, Gods wereld en tot Gods genade? Persoonlijk vind ik dit een bijzonder boeiend en verrijkend boek met veel achtergrondinformatie en verwijzingen naar personen en gebeurtenissen, zowel uit het Oude als Nieuwe Testament. Een kleine kanttekening: Tim Keller dateert de profetie van Nahum over de verwoesting van Ninevé vóór die van Jona. Volgens de meeste tijdschema’s trad Jona rond 780 v.C. op en Nahum tussen 663 en voor 612 v.C. (in 612 v.C. werd de stad verwoest). Tim Keller heeft dit boek opgedragen aan ds. John Newton (1725-1807) die opgroeide in een christelijk gezin, maar het geloof losliet, wegvluchtte voor God en slavenhandelaar werd. Tijdens een extreme storm op de Atlantische Oceaan bad hij en begon zijn reis terug naar een diep geloof. Net als Jona ging hij preken in de grote stad. John Newton schreef een aantal liederen waarvan ‘Amazing Grace’ zeer bekend is geworden. ‘Soms brengt God de storm tot stilte, soms leidt Hij ons er doorheen. In de stormen van het leven, zijn we niet alleen’ (uit Opwekking 729)

editor

Door Niesje Stelwagen Online 35 dagen geleden

Hoofdstuk voor hoofdstuk door de Bijbel
Een prachtige uitgave, zeer nuttig en verrijkend

De Bijbel is het Boek van God en is bedoeld om van begin tot eind te lezen, te begrijpen, te overdenken en toe te passen in je leven. Warren Wiersbe neemt je in dit boek mee dwars door de Bijbel. Hij vraagt je het Woord te le-zen. Hij legt in eenvoudige, trefzekere bewoordingen uit wat er staat. Dit studieboek maakt het lezen in de Bijbel een stuk gemakkelijker: • het helpt je bij het systematisch doorlezen van de Bijbel; • het legt uit wat God in ieder hoofdstuk tegen je zegt; • het maakt moeilijke Bijbelteksten begrijpelijker; • het geeft je meer inzicht in de opbouw van de Bijbel. ‘Hoofdstuk voor Hoofdstuk door de Bijbel’ begint met een boeiende, persoonlijke inleiding van de schrijver. Ieder Bijbelboek begint met korte toelichting: bijzondere kenmerken van het boek, achtergrond, geschiedenis, verschil-len en overeenkomsten bij de profeten. Daarna volgen bij elk hoofdstuk korte uiteenzettingen over gedeelten die bij elkaar horen, met soms een persoonlijke toespitsing naar nu. Verder bevat dit boek toepasselijke uitspraken van bekende en minder bekende predikers uit heden en verleden. Enkele voorbeelden: In Genesis 4 gaat het over ongeloof (1-7), haat (8), wanhoop (9-24) en hoop (25-26). Bij het onderdeel ‘wanhoop’ plaatst de schrijver o.a. de opmerking: ‘Kaïns ongeloof, haat en bedrog maakten een eind aan elke relatie in zijn leven: die met zijn broer, met God, met zichzelf en met de wereld om hem heen. We zijn allen pelgrims op deze aarde, maar Kaïn werd een voortvluchtige, een zwerver. ‘U hebt ons gemaakt voor Uzelf’, zei Augustinus, ‘en ons hart heeft geen rust totdat het rust vindt in U’. Psalm 33 verdeelt Warren Wiersbe in: Gods Woord in de aanbidding (1-5), Gods Woord in de schepping (6-9), Gods Woord in de geschiedenis (10-17) en Gods Woord in uw leven (18-22). Bij dit laatste onderdeel zegt hij o.a.: ‘Het Woord dat het heelal schiep en bestuurt, kan ook uw leven besturen’. In Mattheüs 18 gaat het over grootheid (1-14), eerlijkheid (15-20) en vergeving (21-35). Over vergeving zegt de schrijver o.a.: ‘Als je niet kunt vergeven, zet je jezelf in een geestelijke en emotionele gevangenis: je moet een hoge prijs betalen voor de luxe van het koesteren van een wrok. Is het dat waard?’ ‘Wie niet kan vergeven, breekt de brug af waarover hij zelf moet gaan’ (George Herbert). Dr. Warren W. Wiersbe was een internationaal bekend Bijbelleraar en auteur van meer dan 160 boeken, waaronder de dagboeken ‘365 Dagen groeien in het Woord’ en ‘365 Dagen leven in de Psalmen’. Hij heeft als predikant veel gemeenten mogen dienen, onder andere de bekende Moody Church in Chicago. Een prachtige uitgave, zeer nuttig en een verrijking voor je stille tijd of persoonlijke Bijbelstudie.

editor

Abraham had twee zonen
Izak en Ismaël, beiden in Gods plan

Julia Blum is een Messiasbelijdende Jodin die zowel gestudeerd heeft in haar geboorteland Estland als in Israël. Zij woont in het stadje Mevasseret Sion, vlakbij Jeruzalem en wordt dus dagelijks geconfronteerd met het conflict tussen Joden en Arabieren. Zij geeft les in de Hebreeuwse Bijbel en de Joodse achtergronden van het Nieuwe Testament, verzorgt lezingen en schrijft boeken. In haar boek ‘Abraham had twee zonen’ leidt zij de lezer door de geschiedenis van Abraham, Sara, Hagar, Ismaël en Izak. Zij doet dit aan de hand van de vier niveaus van PaRDeS (paradijs), een traditionele Joodse methode om de Schrift te onderzoeken: Pesjat: de letterlijke inspiratie; Remez: de allegorische betekenis; Derasj: de verruimende betekenis; Sod: de verborgen, geheime betekenis. Het boek begint met een woordje uitleg van de uitgever, bijvoorbeeld over Joodse begrippen als Tenach en Talmoed. Daarna volgen enkele aanbevelingen, een verantwoording, inleiding en proloog en de vier niveaus van PaRDeS. Het eindigt met een epiloog, een verwijzing naar een eerder boek van de auteur en info over de kunstenaar die de pentekening op de voorkant van het boek heeft gemaakt. Het lezen van dit boek was voor mij persoonlijk een grote zegen. (Minpuntje: vrij veel taalfoutjes.) De beschrijvingen van de personages zijn boeiend en getuigen van een groot inlevingsvermogen. ‘k Had bij het lezen geregeld de gedachte: zo heeft het kunnen zijn. De lijn van Genesis 21 en 22 naar Galaten 4 en de vergelijking met de offers in Leviticus 16 zijn bijzonder goed uitgewerkt. ‘Ismaël was dertien toen de Heer Abraham aankondigde dat Sara een zoon zou krijgen – dat haar kind de zoon van het verbond zou zijn en niet Ismaël. Ongetwijfeld was deze aankondiging een grote schok voor Abraham, die heel veel van Ismaël hield, hem altijd als zijn erfgenaam en opvolger had gezien en volkomen tevreden zou zijn als alles bleef zoals het was. Het moet voor Ismaël een nog veel grotere schok zijn geweest al is het zeer onwaarschijnlijk dat zijn vader hem alles heeft verteld. Maar waarschijnlijk begreep hij heel goed dat het een verandering in zijn status betekende. Hij zal zich uiteindelijk hebben gerealiseerd dat hij niet de zoon van het verbond was en ook nooit was geweest. Sindsdien hebben de eindeloze generaties van Sara’s kinderen de tol betaald voor de bittere teleurstelling die de zoon van Hagar ervoer’ (blz. 111). Hebben wij niet allen één Vader? (Maleachi 2:10)

editor